Pedagoger – Skarpnäck

Våra förskollärare och förskolechef på Filosofiska är engagerade och reflekterande. Vi strävar efter att skapa en harmonisk och stimulerande miljö fri från kränkningar. Med ett vaksamt öga, inkluderande sin egen roll, granskas miljön med hänsyn tagen till de värden vi försvarar i verksamheten. Till exempel strävar vi efter att skapa ett jämlikt klimat och att ge alla barn möjlighet att nyfiket utforska sin omgivning och hela sitt jag – eller som det står i läroplanen: ”finna sin egen unika egenart”.

På förskolan Filosofiska i Skarpnäck arbetar ett arbetslag med förskolechef, förskollärare, ateljérista/konstnär, utbildade barnskötare och en filosofipedagog.

 

Silvana Iannone

Silvana har en förskollärarutbildning från lärarhögskolan i Stockholm som ger behörighet att undervisa i förskola och förskoleklass och är dessutom utbildad djurvårdare och kostrådgivare.
Silvana finner kraft, glädje och inspiration från skogen, sin trädgård, i musik, meditation och yoga och i alla former av möten som sker människor emellan.

Silvanas tankar om arbetet på filosofiska:

 

Charlotte Jonsson

Charlotte är utbildad barnskötare och vårdbiträde och har hela sitt yrkesverksamma liv arbetat med människor, sedan år 1986 på förskolor. Lotta är mamma till två söner, sjunger i kör och är delaktig tillsammans med sin familj i en vattenskidklubb, men är också involverad i sin ena sons intresse för handboll.

Lottas tankar om arbetet på filosofiska:

 

Linda Irenedotter Ingemansson

Linda är uppvuxen i Skellefteå, Västerbotten. Mellan 2000-2006 var hon bosatt i London där hon studerade Spatial and Interior Design och Fine Art and Visual Communications på Chelsea College of Art and Design. Sedan 2006 har Linda frilansat som Scenograf och Kostymdesigner och även engagerats som scentekniker och scenografiassistent. 2013 tog hon kandidatexamen i Scenografi för scenkonst på Stockholms Dramatiska Högskola och har sedan dess arbetat med både film, dans- och teaterföreställningar på institutionsteatrar och med fria grupper. Linda är bosatt i Bagarmossen med sin man och två barn, där är hon bland annat medlem i kulturföreningen Bagisodlarna som utvecklar stadsodling för allmänheten. Sedan 2015 driver hon tillsammans med en kollega SPATIAL- en workshopverksamhet i rumslig gestaltning för barn och unga, där samarbeten inkluderat: Sockholms universitet/RATS teater, Dansens hus, Kista bibliotek, Skarpnäcks kulturhus och parkleken Brödkaveln i Bagarmossen.

Lindas tankar om arbetet på filosofiska:

 

Santoshi Fast

Santoshi är utbildad förskollärare sedan 1993 och har arbetat med barn sedan mitten av 1980-talet. Hon har arbetat i mångkulturella områden som Jordbro och Skärholmen, vilket berikat henne mycket. De senaste åren har hon arbetat med Reggiofilosofin som grund.
Som pedagog vill hon behålla nyfikenheten på barnens tankar om stort och smått, försöka att inte ge de färdiga svaren utan utmana vidare och låta barnen forma sina egna hypoteser. Santoshi tror också det är viktigt att ge tid till alla moment dagen rymmer, fundera på vilket tempo hon som pedagog bibringar stunden och våga låta lite långsamhet ta plats för att få syn på allt fantastiskt som händer här och nu. Möten och lärande sker hela tiden, inte bara under vissa stunder. Atmosfären är viktig och bör rikligt strösslas med både humor, skratt och värme.
Santoshis tankar om arbetet på Filosofiska:

Marianne Levin

Marianne är utbildad barnskötare som har arbetat inom förskolan sedan 1988 och under tiden skaffat erfarenhet av mångkulturellt, Reggio Emiliainspirerat och utomhuspedagogiskt arbete i Sundbyberg, Bromma och Tyresö. Marianne har även läst bildpedagogik och naturvetenskap för barn på högskolenivå.

Marianne tankar om arbetet på Filosofiska: